Monday, 30 September 2013

Fokus


Sudah 6 bulan saya menjadi WAHM.  Sangat seronok walapun kadang kala memenatkan membuat kerja-kerja rumah dan melayan kerenah anak.  Anak baru seorang tetapi keadaannya seperti 2 orang.  Alhamdulillah, saya sentiasa positif dan fokus dengan apa yang saya buat. 

Saya hendak berkongsi mengenai bagaimana kita hendak fokus jika bekerja dari rumah.  Saya mempunyai cara tersendiri bagaimana hendak membuat saya selesa bekerja dari rumah.  Memang seronok sebab kita tidak terikat dengan sesiapa, tiada boss untuk mengarah kita, boleh mula kerja pada bila-bila masa dan lain-lain lagi.   Berikut adalah cara saya untuk membantu kekal fokus kepada kerja dan mengurangkan gangguan sewaktu membuat kerja di meja WAHM saya.

1)  Saya mempunyai 'things to do list'.  Setiap pagi saya akan menyemak tugasan apa yang patut saya buat dahulu.  Jika tidak dapat menyiapkan tugasan tersebut pada waktu pagi, saya akan membuatnya pada waktu tengahari atau petang, bergantung kepada kesesuaian masa kerja saya.  Meja kerja saya sentiasa tersusun dengan buku-buku nota dan buku-buku motivasi yang patut saya baca.  Ini adalah salah satu cara untuk membantu saya agar dapat mengekalkan momentum dan sentiasa serap ke dalam minda saya.  Bagi saya, ini adalah salah satu cara kerja yang paling berguna dari rumah yang boleh saya gunakan, kerana meja biasanya sinonim dengan kerja dan secara otomatik akan memberi isyarat kepada otak bahawa anda perlu fokus kepada kerja dan perlu memberi tumpuan. 

2)  Saya tidak suka bunyi televisyen ketika membuat kerja.  Ia boleh mengganggu kerja saya. Lain orang lain caranya.  Saya hanya suka mendengar radio ketika bekerja dan akan mendapat banyak idea seperti motivasi, tips perkahwinan, tips perniagaan dan lain-lain. 

3)  Buku nota perlu untuk saya mencatit segala perkara berkaitan dengan bisnes saya seperti pesanan pelanggan, no telefon pelanggan dan lain-lain apabila berurusan di luar rumah. Buku nota penting untuk saya menulis apa yang tiba-tiba teringat belum dibuat pada hari itu atau terlupa hendak dibuat.  Ini akan membantu saya untuk lebih produktif dan dalam masa yang sama membantu untuk mencapai matlamat saya.  Semua ini membolehkan saya untuk menyelesaikan tugasan mengikut keutamaan dan keupayaan saya menyelesaikan kerja tersebut. 

Di atas adalah cara saya.  Jika anda ada cara lain, boleh dipraktikkan.  Untuk fokus tidaklah sukar cuma kita kena tahu matlamat dan semuanya akan berjalan dengan lancar. Sebagai contoh jika anda minat di dalam bisnes makanan, fokus dan cari maklumat berkaitan makanan.  Mungkin boleh dimulakan secara kecil-kecilan dan berakhir dengan skala yang besar. 

Untuk bermula, anda boleh membaca ebook ini dahulu.  Terdapat 101 idea bisnes makanan di dalam ebook ini.  Di samping itu juga anda akan mendapat ebook Super WAHM Super MOM yang membantu cara menguruskan kerja anda sebagai seorang WAHM dan ebook tentang asas blog.



Bila anda telah mendapat idea, anda boleh mulakan dengan membina blog.  Jika tidak tahu, kami ada kelas untuk anda yang berminat.  Banyak lagi yang diajar di dalam kelas sebenarnya.  Antaranya :

1)  Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal.  Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
2)  Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
3)  Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
4)  Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
5)  Bergabung dengan lebih ramai blogger - lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
6)  Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara.  Menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
7)  Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
8)  Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.

Jika anda berada di dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Kami akan analisa anda dahulu sebelum masuk kelas.

Langkah seterusnya boleh hubungi saya di norazizahsudin@gmail.com




No comments:

Post a Comment