Thursday, 20 February 2014

Tidak Salah Jadi Kaya


Teks : Norazizah Sudin

Saya hendak jadi kaya.  Tidak salah jadi kaya menurut perspektif Islam.  Dengan jadi kaya saya boleh tolong lagi ramai orang supaya jadi kaya juga macam saya.  Tidak salah berangan-angan atau berimpian.  Semoga jadi kenyataan, InsyaAllah.

Siapa kata Islam tidak boleh jadi kaya : ” Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita – wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang- binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).”  (QS.3. Ali Imraan : 14)

Allah Yang Maha Pemurah tidak pernah melarang umat Islam untuk berusaha menjadi kaya. Allah menyatakan dengan tegas kebolehan orang-orang beriman memiliki harta.

Katakanlah : “Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah di keluarkan-Nya untuk hamba hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki ang baik”. Katakanlah: “Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka sahaja) di hari kiamat. Deminikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui. (QS. 7. Al-Aa’raaf-32)

Jika Allah memberinya banyak, maka tidak ada seorang pun yang boleh menguranginya.  Sebaliknya jika Allah memberinya sedikit, tidak seorang pun juga yang boleh menambahinya. 

Tidak ada seorang pun yang boleh menambah atau mengurangi rezeki seseorang itu kecuali Allah.  DIA boleh memberi kepada sesiapa yang dia hendak.  Tetapi perlu tahu, bahawa rezeki tidak turun secara tiba-tiba dari langit tanpa sebab.  Semua bersebab.  Tidak ada sesuatu pun di dunia ini yang terjadi tanpa sebab musabab.  Rezeki 100% datang dari sisi Allah, tapi sebab-sebabnya 100% datang dari manusia.  ALLAH ada CEO kita.  

Jadi berusahalah untuk mencapai apa yang diimpikan.  Usaha lebih dapat pun lebih, jika usaha kurang maka akan dapat bersesuaian dengan apa yang kita telah buat.  Jangan salahkan takdir jika sesuatu berlaku bukan seperti apa yang kita harapkan.  

Jom kita sama-sama muhasabbah diri.  Semoga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment