Thursday, 8 May 2014

Tips Jaga Emosi

Teks : Norazizah Sudin

Bila tengah beremosi, banyak masalah yang datang.  Semua yang dibuat serba tidak kena.  Kadang kala anak pun dimarah tanpa sebab.  Pantang buat silap.  Pelanggan yang bertanya pun akan dimarahinya.  

Belajar cara berurusan dengan pelanggan.  Belajar cara kawal diri.  Bisnes ini adalah bisnes anda.  Bukan bisnes orang lain.  Penat berbisnes, tetapi pelanggan lari ke tempat lain. Siapa yang rugi?  Belajar cara kawal emosi.  

Baca tips ini dari Ebook 101 Idea Home Based Bisnes.




1)  Emosi pelanggan yang dijaga baik, ia membawa kesan keuntungan jangka masa panjang. Beberapa situasi ibu-ibu yang bekerja di rumah, mudah emosi apabila agak terganggu. Beberapa situasi ibu-ibu yang bekerja di rumah, mudah emosi apabila agak terganggu dengan kerenah anak-anak kecil dan juga pertambahan tugas serentak atau menerima order pelanggan yang banyak dalam tempoh singkat.

2)  Untuk menangani kerenah anak-anak, ibu bekerja dari rumah perlu mengenalpasti dari awal tempoh masa anak bermain, anak lapar dan anak memerlukan perhatian.  Tempoh kritikal biasanya, pada waktu tengahari, iaitu ada pelanggan online waktu pejabat yang suka menggunakan masa ini untuk membuat pembelian atau pertanyaan.

3)  Begitu juga bagi pembeli bujang, kadangkala tidak tahu masa yang sesuai untuk bertanya.  Waktu tengahari dan juga waktu petang menjelang malam sekitar jam 6, 7 dan 8 petang.  Sangat penting ibu yang bekerja dari rumah, pandai mengawal emosi menjawab pertanyaan walaupun pada masa itu sangat kelam kabut.

4)  Emosi jua sangat penting ketika berurusan dengan pelanggan cerewet yang meminta harga tidak masuk akal, pelanggan yang mahu cepat, pelanggan yang tidak sabar dan pelanggan yang banyak cakap.

5)  Usahawan online perlu ada senarai skrip yang boleh digunakan untuk membantu apabila berhadapan pelanggan sebegini.  Usahawan yang tidak emosi, sudah tentu memberi layanan terbaik kepada setiap pertanyaan.

Banyak lagi tips menarik yang boleh didapati dalam ebook ini.

Hanya boleh didapati dari ABDR sahaja, hasil tulisan Pengasas ABDR, Pn. Masayu Ahmad. Dapatkan sekarang dan jika kalian sudah bersedia boleh mulakan sekarang.

Hubungi saya, di norazizahsudin@gmail.com untuk bermula.







No comments:

Post a Comment